Kakor som är goda på riktigt :)

kakor

Jag blir ofta besviken på recept som jag hittar på diverse hälsosidor; man utlovar supergoda sötsaker och efterrätter, men sen är de BARA nyttiga och smakar urk =). Man måste ha lite sött och lite fett för att det ska vara ätbärt, anser jag. De här kakorna åt jag innan och under förlossningen. De gav energi och mättnad när jag var trött, men så var de ju goda förstås också.

Mandelmjölet gör så man slipper det vita mjölet, och de blir saftigare. De är rika på fett, men på enkelomättat och fleromättade fetter. Det fett som kommer från mandeln tas inte upp lika mycket av kroppen heller. Magnesium finns det myckert av, och det är lätt att få underskott på speciellt under graviditeten, men också vid amning och för gemene man.

Magnesium är ofta lite bortglömt, men som sagt, det är vanligt med brist. Den ger sig tillkänna vid att det är svårt att sova, trötthet, muskelsvaghet mm.

Kalcium hämmar upptaget av både magnesium och järn, så att inte äta mejeriprodukter till alla mål är bra.

Gröna grönsaker är annars en bra källa, och gärna rå emellanåt. Om du vill koka grönsakerna, tex broccoli, låt de fortfarande vara lite al dente och med precis tillräckligt vatten. vitaminer och mineraler urlakas annars för mycket.

chiafrön är magiska. De innehåller så mycket av omega 3, magnesium, järn mm. och märks inte av i kakorna. De är milda i smaken och funkar super att ha i muslin tex. Eftersom de är gelbildande är de populära att göra gröt eller pudding på. Personligen, så mådde jag riktigt illa efter några tuggor av ett recept på gröt, som jag hittat på en amerikansk sida 🙂 men smaken är olika! Kanske gillar du det och då är det bara att skatta sig lycklig.

I övrigt…

Den mörka chokladen, hasselnötterna och de övriga ingredienserna är rika på antioxidanter och vitaminer och mineraler. Men som med alla sötsaker gäller måttlighet, så det är inte frossarkakor inte!

Druvkärneolja 1/2 dl

Agavenektar/råsocker/sötningsmedel 1 dl

Mandelmjöl 6 dl

Mörk choklad, grovt hackad(70-85 %) 100 gram

Hasselnötter 1 dl

Chiafrön ca 2 tsk(eller efter smak)

Vaniljextrakt 1 msk

1 tsk bakpulver

1/4 tsk salt

2 ägg

Blanda ihop olja, nektar, ägg och vaniljextrakt och mixa till ett skum. Blanda ihop de torra ingredienserna och vänd sedan ner oljeblandningen där i.

Lägg på bakplåtspapper i längor som på bilden och grädda 25-30 min på 150 grader. Skär sedan i kakor.

Jag använde mig av vaniljessens och tog bara en tsk, vilket funkade bra då.