Bäckenbotten del 1

Jag gick förbi bokhyllan igår på Åhlens och blev påmind om knipträningen. Jag hittade den här boken nedan som är nyutkommen och skriven av Karin Björkegren Jones.

knip-för bättre hälsa

Det behövs verkligen mer fokus på denna typ av träning och i alla åldrar. Knip handlar  ofta om träning EFTER förlossning, inte lika mycket under graviditeten, och allra minst innan man väntar barn. Faktum är att det är den förebyggande träningen som är viktig. Om man drabbas av framfall är det svårare att bygga upp funktionen igen, men om man tränar bäckenbottens tonus innan så minimeras risken för framfall eller inkontinens.

Jag hade för några veckor sedan en kund som var fantastisk på att regelbundet knipträna under sin andra graviditet. Hon var väldigt disciplinerad och såg också resultat från denna regelbundenhet. Det ska bli spännande att se hur det går för henne!

Iallafall så tror jag det krävs just mer disciplin när det kommer till att ägna sig tid åt denna muskulatur(så är det för mig) än vad det gör att träna resten av ”coren”, eller någon annan del i kroppen. Det är ju inte så kul och det tar ett tag innan man hittar och aktiverar effektivt.

I nästa inlägg ger jag ett litet förslag till hur ett bäckenbottenprogram kan se ut för nybörjare!

Jag är nu i vecka 37… Det känns, men nu är jag iallafall piggare än i förra veckan och det gör mycket!

Vecka37

Lilla hon därinne övar upp sina benmuskler känner jag, men när jag simmar blir hon alldeles lugn. Jag tror vattenträning är väldigt avslappnande för bebisar. Det är ingen vetenskaplig studie, utan endast min subjektiva upplevelse =)