Allt för hälsan-mässan-En liten parantes

Jag skrev tidigare om att jag skulle ta några dagar att ha löpning som tema men jag gör en liten avstickare då jag var på Allt för hälsan-mässan i helgen och vill skriva lite om det.

Jag var bara där kort men tyckte ändå jag fick ut mycket av den. Jag gick i första hand dit för att lyssna på en föreläsning om träning och hälsa under och efter graviditet. Det är ju alltid spännande och jag har tidigare läst lite av talarnas forskning. De var två forskare inom sjukgymnastik på Karolinska och en var barnmorska.

Jag fick nyttig information och framför allt blev jag påmind om vikten av att träna bäckenbottenmuskulaturen BÅDE under och efter graviditet. Den ena sjukgymnasten hade bäckenbotten som specialområde och kunde inte tala nog om detta ämne.

Hon tog upp en viktig punkt; och det var att man ser problem med bäckenbotten på ett annat sätt än om det skulle vara problem med knät tex. Vi söker gärna hjälp för knäproblem och följer ett rehabprogram(kanske inte gärna=)) men om vi har problem med kontinens är det tabubelagt och man tränar heller inte upp den på egen hand. Hon ställde frågan; Varför kan man inte se inkontinens som en idrottskada också? Det gör det hela så mycket lättare!

Hur kan man se till att få till bäckenbottenträningen och göra den liiite roligare?

Jag tror att det är bra att ha fasta rutiner, känna att man gör framsteg och variera den.

Tänk att du kör två set när du vaknar på morgonen, två set på lunchen och två set när du kan på kvällen. Variera mellan maxknip, uthållighetsknip, hissen mm. Testa att köra 8 snabba knip och ett maxknip på 8 sek x 2.

Det är inte rumpmusklerna som ska jobba utan hitta den position som passar för dig att hitta muskulaturen bäst för att hitta och aktivera bäckenbotten. Känn efter på rumpan om du spänner den. Det ska kännas som att du kniper åt alla utgångar men i början kanske det inte känns så mycket. Fortsätt att öva och sen kommer du bli bättre på att aktivera rätt muskler och få bättre kroppskännedom.

För den som är intresserad, så har talarna från seminariet en nyutkommen bok i ämnet! Jag kan rekommendera den om du är ny på området, gravid, nybliven mamma eller vill ha lite uppdatering.