Träningsflow för gravid och mamma

Jag har under en lång tid verkligen gillat att sätta ihop övningar till en längre kedja, så att det blir som en träningsserie. I senaste numret av Topphälsa tipsar de om träningsflow i TRX och jag kan inte annat än gilla! Deras tips är ett lite längre flow men mitt är en bra början som man kan bygga på.

En skön och kort flowövning tycker jag är denna! Vad tycker du? I början är det bra att få in tekniken och inte ha någon extra vikt. Men tro inte att den är lätt eller inte ger något utan vikt, utan den kan snarare vara nog med bara ett par repetitioner i början!

image

Notera att slutposition är stående från den andra bilden. Sedan byter man utfallsben direkt.

Man börjar alltså i ett djupt utfall med stöd av händerna. Det går även bra att börja högre upp med händerna på knäna så utfallet inte blir så djupt. Det gäller dig som kanske har problem med rygg eller bäckeninstabilitet.

Med lite frånskjut med främre benet kommer man upp till att balansera med lätt böjt knä. Bålen behöver vara aktiverad genom hela rörelsen. Naveln mot ryggrad! Andas ut samtidigt när du skjuter upp kroppen till ett rakt streck. Tårna ska peka ner mot golvet och det gäller således även höften. Känn att rumpan är aktiverad både på det belastande benet såväl som på det utsträckta. Känn att ryggradens muskler är aktiverade och gör dig längre. Genom att använda enbart höften till stående position är det endast där rörelsen sker. Byt ben och ta ett kliv bakåt i utfall. När du blir starkare snvänder du hantlar/kettlebells/alternativ vikt som motstånd.

Övningen är ingen nybörjarövning under och efter graviditet, men när man väl är mogen för den är den bra både för hållning och utvecklingen av snygg rumpa och ben! Låter rätt bra va?