Svårt med motivationen?

Känner du dig trött och klumpig och inte så sugen på att ta dig till gymmet? Det gör man ju ibland som gravid. Men det krävs ofta då att man får se fördelarna som kommer efter. Jag tänkte ofta på det faktum att jag kände mig såå snygg och pigg efter ett pass. Här är några andra motivationhöjare!

Träff med en rolig kompis.Istället för att träffas på cafeet, så gå istället till gymmet och varva träning med snack. Det är svårare att avboka då du har lovat en annan person. Om man har tur att en/flera vänner väntar barn är det ju grymt att träna tillsammans i mammaklasser. Det finns både på gym och simhallar men också privata specialiserade pilates-,yoga-, eller allroundstyrke-konditionsklasser.

Investera i snygga kläder

Det höjer verkligen motivationen att få träna i en snygg outfit! Det kanske låter ytligt men visst trivs man i kläder som man känner sig snygg i? Kanske är det extra viktigt när man är gravid? Det tyckte jag iallafall. Glöm inte att skaffa en bra sportbh och skor.

Försök tänka på de besvär du slipper

Forskning visar att man inte bara håller besvär borta under graviditeten utan också efter förlossningen vid regelbunden träning. Studier har också visat att de som tränar bäckenbotten under graviditeten återhämtar sig snabbare än de som inte gör det. De sistnämnda musklerna kan man ju också träna vad man än sysslar med!