Slippa skador och värk på jobbet

Jag hade ett stillasittande arbete under graviditeten och studerade även så jag fick jag ryggvärk de sista veckorna. Problemet var ju egentligen att jag inte ändrade arbetsställning tillräckligt. Om jag hade gjort det extra mycket hade jag kanske kunnat slippa ryggvärken. Det gör väldigt mycket att få göra det.

Man kan ha ergonomiska bord och stolar men ändrar man inte arbetställning emellanåt drar man på sig förslitningsskador I vilket fall. Ett bra komplement  kan vara att ha ett gummiband på jobbet och utföra lite bra kontorsövningar några korta stunder. (Kolla I träningsgalleriet för tips om du vill!)

Under tidiga graviditeten är det super om man emellanåt använder en pilatesboll som stol. Man hjälper ryggen att byggas upp och det instabila underlaget gör att man tränar stabilitet som är så viktigt. Man behöver tänka på att sitta med en neutral svank och inte krumma med skuldrorna.

Om du inte vill använda en boll som stol så anpassa stolen till din längd. Du vill kunna sitta med hela fötterna I golvet och låren avslappnat på stolsdynan. Om fötterna inte helt når ner till golvet blir påfrestningen för stor på låren.

Man vill också sitta avslappnat för axlarna vid skrivbordet och behöver då tänka på att ha skrivbordet I den höjd att axlarna är i avslappnat läge med underarmarna vilandes på bordet, inte uppdragna eller tvärtom. Du vill ha avlastning för ländryggen genom stolsryggen.

Under ens tid som gravid är det extra viktigt att tänka på dessa saker då större krav ställs på framförallt rygg och skuldror.