Skynda långsamt och målsättning

Fantastiskt är det att få springa igen! Jag har verkligen saknat det under en lång tid efter att Nina kom och nu när jag ökar tiden vecka för vecka blir det bara roligare och roligare =)

När något är väldigt kul vet jag också att frestelsen att öka för mycket på mängd och snabbhet finns! Men…

…Jag vet också, av egen erfarenhet, att kroppen inte klarar för snabb mängdökning och särskilt inte som nybliven mamma eller gravid. Efter att jag fått Vendela var jag, som efter Ninas födelse, väldigt noggrann med mängd, styrketräning och teknik. Däremot har jag slarvat innan och några år efter att Vendela kommit. Man får tyvärr betala dyrt i efterhand i form av tex eventuella knäskador, benhinneinflammation mm., och då tar det tid innan man kommer tillbaka till sin forna styrka. När jag sprang halvtolvan 2011 hade jag tampats med en knäskada under hösten/våren men kunde iallafall knipa en 4:e plats senare i maj =)

Nästa år är det topp 3 som gäller och efter jul planerar jag att börja med snabbhetsträning för att kunna uppnå det målet!

KarinBaronowskymamimami.se

Jag I BÖRJAN på Halvtolvan 2011

Sök hjälp direkt

För att kunna hålla som löpare behöver man bla söka hjälp direkt när smärta börjar komma. Känner du att knäna börjar värka? Är du stel i höft eller kanske ont i ryggslutet? Ta direkt steget att kontakta en sjukgymnast som kan hjälpa dig istället för att dras med värk som tar desto längre tid att behandla.

Styrketräning för löpande mammor

Styrketräning parallellt med löpning är A och O. Den här övningen funkar både för nybörjare såväl som för mer tränade, för det är lätt att göra den tyngre genom att utföra på ett ben eller att lägga på en vikt.

bollpress