Rålisträning och kosttips

I måndags morse försökte jag mig på ett pass i rålis nya utegym tillsammans med en kompis och hennes bebis. Det gick sådär =) Hon fick sig ett pass men Nina var mer sugen på att vara i famnen. Med TRX, kettlebell, band och matta som komplement till de olika träningssakerna där, kan man lätt köra ett helkroppspass. Vissa saker är för tungt för iallafall mig än så länge, som tex dipsstången, väldigt höga lådor och många övningar i romerska ringar. Om du inte nyligen fött barn och har träningsvana kan det vara riktigt kul! =)

Rålisutegym

…Andra sätt att träna på i dipsstången =)

4fd59004285211e3ba6922000a1fb733_8

Lite kost också…

Jag skriver inte så ofta om kost! Det finns så mycket bra på nätet på detta område, men en sak jag märkt är okunskapen om fisk. Ofta när jag frågar vart fisken kommer ifrån på restaurang, matbutik eller café, får man känslan av att man är rätt jobbig. Det finns fiskar från då Östersjön, Vättern, Vänern och insjöar som man avråder från att äta mer än ett par ggr/år. Jag avstår gärna helt när den bär på så mycket miljögifter! När man ammar eller är gravid är det särskilt viktigt såklart! Det är den feta fisken som tar upp gifterna men från nordostatlanten, odlad och vildfångad från andra ställen än de ovan nämnda, går bra. Kolla in på livsmedelsverkets hemsida för en lista över de vanligaste fiskarna.

bild(37)

Jag har gjort ungnsbakad Salmalax(Odlad djupare, packas inom 4 timmar) med avokado, ris och algsallad. Jag köpte en alg som inte var blågrön!