Oldschoolträning för att hitta och forma rumpan

6696fe8dd205ff8cd6d380d6debb5257

Joseph Pilates undervisar en student

Bara för att vissa redskap/träningsformer inte är så hippa längre så betyder det ju inte att de funkar sämre. Och när det gäller pilates så har ju den träningsformen influerat mycket annan träning. Iallafall så finns det ett redskap inom pilates som heter pilatesring och kan vara väldigt bra vid vissa övningar.

Modified-Bridging

Vill man forma rumpan, har ont i ryggen*och har svårt att hitta musklerna; är denna övning med ringen bra. Notera att man behöver aktivera djupa mag- och ryggmuskler innan man går upp i bryggposition. För naveln mot ryggraden samtidigt som du andas ut. Kom upp till en brygga, där du känner att det inte stramar i ryggslutet. Placera ringen mellan benen strax efter knäleden. Om du har problem med foglossning vid pubisbenet kan denna vara för tung för dig, då man börjar så långt utåt med låren. Använd gärna en medicinboll/vanlig boll att utföra bryggan på istället, med fötterna placerade lite utåt. Det kan kännas läskigt att det tillkommer ett moment av balans, men du vänjer dig snabbt. Om du inte är träningsvan rekommenderar jag inte dig som gravid att börja med denna övning på boll.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag, gravid i 3:e trimestern, utför bryggan på medicinboll. 

Åter till övningen med ringen som redskap: utför 10 små pulsande tryck mot ringen. Känn att det är rumpan som får jobba. Håll hela tiden bålaktiveringen. Kom ner till mattan igen.

Obs. Vissa personer som har svårt att aktivera rumpmusklerna känner ofta mer aktivering i ländrygg eller baksida lår när man utför bryggövningen. Det är en bra indikation på vilka muskler som får ta över jobbet från rumpmusklerna. Känn efter du också vart du först och främst känner aktiveringen!

*Det finns olika slags ryggont. Har du ont i ryggen? Kontakta då först din fysioterapeut, kiropraktor eller naprapat för en grundlig genomgång av din kropp innan du börjar träna på egen hand.

 

Glöm nu för guds skull inte att anmäla dig till antingen mamma- eller gravidgruppträningen den 17/9! =) Maila mig anmälan på karin@mamimami.se.