Ny på gymmet-Del 2

Vad funkar på gymmet/träningshallen och hur håller jag motivationen vid liv?

Gym-Etiquette_Lime-1024x531

Som jag skrev i förra inlägget så är det fortfarande väldigt mycket folk på gymmet just nu. Då är det kanske extra viktigt att känna till hur man brukar bete sig.

Nedan följer 3 tips på hur det blir så trevligt som möjligt:

Sharing means caring

Det är väldigt trevligt att fråga den som står och väntar om den vill köra ett set medan du vilar. Etablerar man den regeln slipper alla onödiga köer och en trevlig atmosfär uppstår. Nu är det tyvärr inte alla som tycker att det är kutym på gymmet.

Be there or be squared

Om man vill vara med på en klass är det trevligt om man är med hela passet, dvs inkl stretch och nedvarvning. Det värsta är när det blir buller vid stretchen och man hör fotsteg gå förbi vid huvudet när man försöker koppla av och andas ut. Om du måste gå så placera dig långt bak.

Only IRL

De flesta gym är restriktiva till mobilanvändning i deras lokaler. Friskis och Svettis har förbjudit selfies med hänsyn till att andra, ofrivilligt, kan hamna i bild. Jag tar sällan bilder men bara då när ingen är i närheten. Att tex stå och prata i mobil på en crosstrainer kan göra att andra störs och framförallt så blir det ett väldigt ineffektivt pass för mobilanvändaren 😉

you-can-do-it

Motivation till träning

Nedan följer 3 tips som höjer och behåller din motivation:

Ha träningsväskan packad

Sätt upp 1 kortsiktigt mål- tex träna 1 g/vecka i en månad, kunna göra 30 armhävningar på rad om två veckor mm.

Fånga ögonblicket- Har du ont om tid till träning så var beredd på att ta luckorna som dyker upp.