Löpteknik för gravid och mamma-del 1

Jag tänkte ha löpning som tema några inlägg framöver, just för att det är det jag får mest frågor om!

Jag har berört området ganska mycket men nu får det bli lite mer koncentrerat, tänkte jag.

Första inlägget får handla om hur man springer

I längden spelar tekniken roll och ibland kan man tidigt ta skada av en felaktig teknik.

Huvudet

Man kanske tror att det inte spelar så stor roll med detaljer utan att det bara är att springa men faktum är att huvudet är rätt tungt och påverkar ryggens rätta hållning. Springer man och kollar ner i marken så är det mao svårt att ha en rak rygg. Försök att kolla typ 10 meter framåt.

Ryggen

Ofta så tenderar jag och många andra att vilja luta sigframåt men det försämrar andningen(detsamma gäller bakåtlutning). Försök att springa upprätt.
Knyt inte nävarna för det medför ibland att man spänner axlarna.

Armar

Det är individuellt vilken teknik man vill ha med armarna. Jag tycker man får känna själv vad som passa en. Vissa förespråkar en 90 graders armbågsvinkel.

Höften

Det här området är viktigt och medför ofta skador i nedre delen av kroppen. Om man inte styrketränar är man svag i den här muskulaturen och kan då tex sitta ner man löper. Höften behöver vara i neutralt läge;dvs varken svanka för mycket eller dra svansen mellan benen. Ibland tenderar man att sjunka ner i höften när man sätter i foten men man vill alltså ha de på samma nivå.

Knäna

Knäna behöver vara böjda annars blir löpningen inte lika effektiv och det blir hård belastning på knäna.

Fötterna

Det är viktigt att landa mjukt på fötterna och rulla på stegen. Vissa förespråkar att landa på hälen medans vissa förespråkar att landa mer på mellanfoten. Låt foten landa under höften så att steget  inte blir för långt.

Resten av kroppen

Avslappning

Det gör väldigt mycket att slappna av i kroppen. Träna aktivt på att slappna av i vrister, tår, axlar, händer, fingrar och ansikte. Alla delar bidrar till en bättre teknik. När man slappnar av i ansiktet gör det att hela kroppen slappnar av och du kan springa snabbare, smidigare och ha roligare!

Min teknik 2006

Här ser ni min fruktansvärda teknik på upploppet till tjejmilen 2006. Jag var väldigt trött(som man kanske ser =)) jag tänkte analysera min teknik så att man lättare får en bild av all text i inlägget.

För det första så kan du se exempel på en höft som sjunker ner något istället för att vara i jämnhöjd. Jag hade alltså svag höftmuskulatur därför att det var en felaktig balans mellan löpningen och styrketräningen.

Nästa teknikpunkt är min hållning i övre ryggen. Jag vet inte om det syns lika bra på den här bilden att jag lutar lite framåt, jag krymper liksom ihop istället för att öppna upp bröskorgen. Det var kanske därför jag var så trött, då det påverkar andning, som jag tidigare nämnde.

Jag kom på 220:e plats, vilket jag då var ganska nöjd med, men hade jag haft bättre teknik så hade det blivit bättre resultat!