Löpning under graviditet?

Åsikterna går isär gällande denna fråga . Teorin om att lätt löpning på en låg- eller medelintensiv nivå inte utgör  någon fara för barnet stöds av vetenskaplig forskning MEN  däremot om man tränar på en hög puls så kan det vara skadligt. (Detta gäller dock dig som är van vid löpning)

Andra stora anledningarna till att sluta med löpningen är att:

Det blir  hårt tryck på bäckenet, som i sin tur kan leda till inkontinens

Det är svårt att hålla nere intensiteten

Ledrörligheten gör att det är större risk för vrickningar av tex vristen

Balansen försämras och ökar risken för fall

Jag är ett löpningsfreak så när jag var gravid ville jag springa så länge som möjligt in i graviditeten. Eftersom det dröjde länge, länge innan min mage började puta kunde jag springa rätt långt in i graviditeten. Jag tyckte dock att det kändes obehagligt efter ett tag och gick över till andra träningsformer med mindre stötar. Vattenlöpning kanske? =) OBS! Förutsatt att din graviditet fortlöpt naturligt och inga av de nedan beskrivna tillstånden stämmer in på dig är det fritt fram med löpning för dig som är van vid det. (Se längst ner på sidan)

Tips om du vill fortsätta löpträna:

  • ha stabila skor för att minimera skaderisk
  • Spring på jämnt underlag för att minimera fall
  • Fyll på med mycket vätska innan
  • Avsluta träningen om du känner dig snurrig
  • Ha gärna med vattenflaska


  • Om du har haft flertalet spontana aborter
  • Om du väntar tvillingar eller fler barn
  • Försvagad livmoderhals
  • Diabetes
  • Väldigt högt blodtryck
  • Hjärt- och kärlsjukdomar

Dessa tillstånd kräver bedömning av läkare för utvärdering av vilken/vilka motionsform/er som går bra.

Lycka till med träningen!