Intensitet-Vad är okej?

Denna fråga är ofta den som får gravida kvinnor att tvivla på att fortsätta eller börja med träning. Rekommendationerna har förändrats mycket, men den stora frågan kvarstår fortfarande; Kan man träna högintensivt?

En del forskning görs och har gjorts på hur detta påverkar barnet i magen. Det finns såklart etiska betänkligheter på hur man kan bedriva forskningen, samt hur man ska tolka de olika indikatorerna mm.

I en rapport från National Center for Fetal Medicine, Trondheim University Hospital från 2012 testar man hur cirkulationen fungerar med syre till barnet under löpning på band för elittränande kvinnor, i andra trimestern.

Med hjälp av en doppler mätte man flödet till livmoder och navelsträng och undersökte även barnets hjärtfrekvens.

Resultatet visade på att bebisen inte påverkades annat än när de tränade över 90% av maxpuls för gravida. Det kan vara svårt att argumentera för att detta går att applicera som träningsprincip för en van gravid motionär, eftersom försökspersonerna tidigare tränade på olympisk nivå.

Det man vet vad gäller träning för kvinnor i allmänhet är att medelintensiv träning är ofarligt. Om man utgår ifrån borgskalan bör man ligga på 10-15. Om man är nybörjare börjar man på den nedre delen av skalan och inte påbörja löpning under graviditeten, om man är tidigare otränad.