Hur gör man träning roligt?

Jag tycker faktiskt att SATS gjorde min träning lite roligare vid ett besök för någon veckan sedan. De satte upp en lapp på trappmaskinen där man kunde bestiga tre kända byggnader. Enkelt, billigt och rätt skoj. Just trappmaskinen är väl ingen sån maskin man gärna nöter mer än 3 min på =) så den lilla lappen fick mig att ta mig uppför eiffeltornet iallafall! Jag har funderat på det där kring motivation. Det kan vara ganska komplext; man vill egentligen träna och äta bra men gör det ofta inte. Man har ofta nödvändig kunskap för att kunna påbörja eller fortsätta en träningsrutin men gör det inte. För att få till en stor förändring krävs det tid, mycket tid men det börjar ofta smått. Det är jobbigt att känna att jag måste träna 4 dagar i veckan och att passen ska vara långa och avancerade. Det blir liksom inte kul. Alla måsten blir som en våt handduk.

För att råda bot på detta har jag två små förslag nedan som jag märkt funkar bra:

  • Punktutmaningar med mål nära i framtiden- typ 40 armhävningar på rad inom 2 veckor
  • Utmaningar tillsammans- Man kanske ska springa samma lopp och tränar innan eller en promenadutmaning där man har som mål att gå minst 10000 steg/dag. Många uppskattar att tävla mot varandra eller jobba individuellt mot samma mål och ha stöd och motivation av varandra.