Ett fynd från hälsokosten-Hardcore D-vitamin

image

D-vitamin-Hitta en bra dos

De här D-vitaminkapslarna är verkligen riktigt starka, 1000 % rek intag. Jag tänkte utvärdera om de är för mycket för mig. Det märker jag nämligen av på dessa 4 sätt:

Svårt att sova

rastlös känsla

minskad matlust

Illamående

Jag tänker ta en kapsel var tredje dag och se om det funkar för mig. Min man tog tidigare 700 % rek dagligt intag och kände att det blev för mycket att ta varje dag. Han kände sig illamående.

När jag får i mig D-vitamin känner jag mig pigg och jag märker verkligen skillnad när jag glömt av att ta tabletterna på någon vecka/veckor. Under sommaren har jag tagit en dos på 200 % några dagar i veckan men nu när hösten och mörkret kommer trappar jag upp. Solen står lågt i Sverige även under sommartid och ger tillräckligt när man får sol utan solkräm ca 30 min/dag. Från mitten av maj till mitten av augusti är den tillräckligt stark för att vitaminet ska produceras genom huden.

Visste du att D-vitamin påverkar många processer i din kropp?

På hälsosidorna.se HÄR, får du en bra översikt på fördelarna med D-vitamintillskott.

 

Behov och föråldrade rekommendationer

Jag förstår inte varför vi inte har uppdaterat rekommendationerna för gravida, ammande och nyblivna mammor. Just nu råder man inte gravida och ammande något tillskott då man inte vet riskerna. Men vad medför det för risker med en låg dos? Den som är mer insatt får gärna upplysa mig.

Allt jag vet är att behoven av D-vitamin är extra stort hos dessa två grupper, samt hos de som har mörkare pigment.