Mindre depp!

 

Mindre depp!

Känslorna åker berg och dalbana under graviditet och tiden som nybliven mamma. Hormonerna har sin stora del i det, men man kan fortfarande påverka mycket!

Träning för självkänsla

Under den sena delen av graviditeten var det lite deppigt för min del; när sömnen inte var bäst och jag inte kunde springa som innan. Jag var dock alltid på topp efter ett träningspass och kände mig snyggast i världen =)Det gör oerhört mycket för självkänslan att träna under graviditeten! Crosstrainern var ofta min trogna träningskompis. Problem med foglossning? Anpassad vattengympa brukar funka och vissa sittande övningar.

Jag gravid i vecka 26

Bra mat

Man kan också bli deppig av maten man stoppar i sig. Blir det mycket oregelbundna måltider, friterat, dåliga fetter mm. så påverkas inte bara fysiska hälsan av det utan även den mentala. Satsa på bra fetter från fisk, avokado mm. tillsammans med fullkornsprodukter, baljväxter och grönsaker du gillar(gärna mörkgröna och färgglada såsom paprika). Medelhavskosten passar väldigt bra!

Inga förbud

Förbud skapar nedstämdhet och kan lätt bryta ner den största motivation. Om du nu inte kör det där passet eller du klämde i dig den där munken, är du då arg på dig själv resten av dagen/veckan? Tillåt dig själv lite felsteg! Tänk på att det inte är hela världen. Av egen erfarenhet kan jag bli irriterad på mig själv när jag helt enkelt inte orkar köra det där passet som jag hade planerat in så bra, eller när det helt enkelt blir liite för mycket choklad. Men jag jobbar på att inte ta allt på så blodigt allvar =) Huvudsaken är att majoriteten av målen är bra, sen är det ingen fara att ta ut svängarna lite.

Sömn

allting blir jobbigt när man inte fått sova under en längre tid, eller hur? Om du har svårt att sova på nätterna så försök få in powernaps under dagen. Jag brukar blinka till på buss och spårvagn =) haha… Jag har hört om flera vänner som inte velat väcka mig för jag sovit så sött med öppen mun =) Och värre var det när jag var gravid…Käre värld!

 

Behöver du hjälp med träningen? Undrar du över något annat? Hör av dig till mig på karin@mamimami.se!