Bra och billiga redskap för hemträning

Som gravid eller nybliven mamma kan det vara skönt att ta en träningsstund hemma och då är det ju bra att ha bra redskap för rolig och effektiv träning. Det första jag råder till att skaffa är en bra matta. Jag har en tjock och några tunna som passar för olika aktiviteter men egentligen kan man klara sig på bara en tjock. Ligger man och tränar på sidan kan höften vara känslig med en tunn matta så en tjock är det bästa för all form av träning. Titta på Stadium, Intersport, XXL mm. eller någon liten sportaffär nära dig kanske.

Hantlar

Ett par hantlar är alltid andvändbart men tänk på att inte köra för tungt om du är nybörjare. 12-20 repetitioner är ett bra antal för dig som gravid och nybliven mamma. Är du i  andra och sista trimestern är 15-20 reps bra. Undvik övningar ovanför huvudet.

Jag införskaffade ett pilatesset på Coop faktiskt men det går att hitta på vilken sportbutik som helst. Om du verkligen vill pressa priset kan man få tag på bra redskap på  www.blocket.se .

Pilatesboll

Mitt favvoredskap kanske! Jag tycker det är skönt att göra avslappningsövningar på bollen men självklart finns det massor med styrke- och konditionsövningar också. Snart kommer jag lägga upp träningsvideos med endast pilatesbollen som redskap så införskaffa en och var med!

Det är ju inte heller ett dyrt redskap och det finns att få tag på på vilken sportaffär som helst. Tänk dock på att välja en som passar din längd och att den har ”anti burst” system så den inte exploderar.


Gummiband/pilatesband

Ett väldigt användbart redskap med övningar som kan varieras i oändlighet. Det är också skonsam träning och man bestämmer själv motstånd. Är man nybörjare kan man tänka på att skaffa en lättare och vissa föredrar pilatesbandet då som är väldigt flexibelt i motstånd.

Redskapet är också billigt.

Självklart finns det mängder med andra grymma redskap men man kommer långt med dessa!

Lycka till!