2 tips på bra mat för midja, hjärta och bebis

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Egentligen är det väl inte tips på några maträtter som kanske rubriken lovar? Snarare kosthållningstips för ammande och gravid.

Fina fisken

Maten som vi ammande/gravida äter påverkar, som ni vet, våra/vårat barn. Jag nämnde tidigare vikten av att välja rätt fisk, eftersom det kan finnas så mycket skadligt miljögift i de. Dessa gifter lagras hos barnet och kan utvecklas till cancer i tidig ålder eller senare i livet. Större vetenskapliga studier har sett det här sambandet. Ju längre man ammar desto lägre risk för bröstcancer, just för att gifterna går över till barnet genom mjölken. Det är förstås inte så motiverande till att amma men ser man över sin kost så minimeras gifterna.

Jag var på en restaurang här i Stockholm i somras; på ett ställe som drivs av en rätt trendig och medveten kock. Jag var riktigt sugen på att testa någon fiskrätt och frågar därför vart ifrån fiskarna kommer. Jag vet inte, säger servitrisen och frågar köket. Där finner hon inget bättre svar. Då går jag vidare till nästa rätt och undrar om den fisken kommer från östersjön, vänern eller vättern. Hon säger direkt Vättern. Aj, aj, fet fisk från Vättern på en dyr restaurang? Inte ok! Fråga nästa gång du också oavsett om du är gravid, ammande eller ingetdera för den delen!

Iallafall, från det ena till det andra…

Ångkokt

Bilderna ovan är på en asiatisk ångkokare i bambu. Det går jättesnabbt att ångkoka både grönsaker och kött i den. Man brukar kunna hitta de i asiatiska butiker för en hundralapp. Man behåller maximalt med näringsämnen i och med ångning och dessutom är det fettsnålt och gott. Vill dock varna för att det går snabbare än vad man tror, så är du känslig på överkokt så passa på den!